• Foto van schrijverMaud

Ja, ook paarden kunnen gaatjes krijgen!

Cariës, oftewel gaatjes, komt zeker voor bij paarden. Cariës ontstaat als bacteriën de mogelijkheid krijgen om tandweefsel aan te tasten. Bij mensen gebeurt dit als er tandplak op de tanden zit. Dit is een ideale voedingsbodem voor bacteriën. Tandplak zien we bij paarden niet, maar er zijn wel bepaalde delen van tanden waar bacteriën ook gemakkelijk de kans krijgen om zich vast te hechten en te vermenigvuldigen. Het 'infundibulum' in de bovenkiezen is zo'n plek. Het infundibulum is een plek in het midden van de bovenkiezen. Het is een diepe glazuur-inham die helemaal opgevuld is met cement. Glazuur en cement zijn net zoals dentine normale bouwstenen in een tand. Als het cement in het infundibulum niet sterk genoeg is kan er voer in het infundibulum komen tijdens het eten, en dit is natuurlijk een heerlijk milieu voor bacteriën. Gelukkig vormt bij het merendeel van de paarden het laagje glazuur een goede barrière voor de bacteriën en blijft de tand gezond. Soms lukt het de bacteriën echter om te winnen van het gezonde tandweefsel en wordt de cariës erger. Dan kan een tand verzwakken en bestaat het risico

Dit is een foto van een bovenkies gemaakt met een speciale endoscoop. De groene pijl laat een aangetast infundibulum zien gevuld met voer, bij de rode pijl is een nagenoeg gezond infundibulum te zien met een klein (redelijk normaal) kanaaltje in het midden.

dat een tand breekt. Lukt het de bacteriën om diep in de tand doorgang te krijgen dan kan cariës ook leiden tot een wortelontsteking.

Infundibulum caries kan worden behandeld door het infundibulum schoon te maken en op te vullen. Dit is echter lang niet altijd nodig. Onder andere leeftijd, ernst en snelheid van ontwikkeling spelen allemaal een rol in het wel of niet inzetten van therapie. Deskundig advies is dus aangewezen.

688 weergaven